Polityka Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Szkole Języków Obcych „English Team ”
 
Postanowienia ogólne
 
Celem Polityki Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem jest wprowadzenie i monitorowanie stosowania standardów ochrony małoletnich przyjętych w placówce
i zapewnienie uczniom nauki w atmosferze bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku.
 
Niniejsza polityka jest integralną częścią funkcjonowania Szkoły Języków Obcych „English Team ” i zobowiązuje zarówno personel jak i uczniów do przestrzegania ustalonych standardów ochrony małoletnich.
 
Ilekroć w Polityce Ochrony Małoletnich jest mowa o:
 
1) SZKOLE – należy przez to rozumieć Szkołę Języków Obcych „English Team ”
 
2) POLITYCE – należy przez to rozumieć Politykę Ochrony Małoletnich w Szkole Języków Obcych „English Team ”
 
3) dziecku, uczniu, małoletnim – należy przez to rozumieć osobę która nie ukończyła 18 lat i uczęszcza do Szkoły Języków Obcych English Team ”
 
4) nieletnim – należy przez to rozumieć dziecko poniżej 17 roku życia
 
5) pracownikach – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Szkole Języków Obcych English Team ”; ale i osoby z którymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne
 
6) rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem
 
7) krzywdzeniu – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie
 
8) prokuraturze – należy przez to rozumieć prokuraturę rejonową właściwą wg miejsca zaistnienia przestępstwa
 
9) sądzie opiekuńczym – należy przez to rozumieć Sąd Rejonowy, Wydział Rodziny i Nieletnich właściwy z uwagi na miejsce zamieszkania dziecka
 
10) przestępstwie – należy przez to rozumieć w szczególności przestępstwa określone w Kodeksie karnym
 
11) przemocy domowej – należy przez to rozumieć zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
 
a) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia
b) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną
c) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę
d) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej
e) istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej
 
13) zagrożeniu dobra dziecka – należy przez to rozumieć przypadki, w których istnieją uzasadnione powody do podejrzenia, że uczeń może być narażony na jakiekolwiek formy zaniedbania, przemocy domowej czy inne trudne do zdefiniowania sytuacje;
 
14) demoralizacji – należy przez to rozumieć, w szczególności:
 
a) dopuszczenie się czynu zabronionego (czyli zachowania o znamionach określonych w ustawie karnej jako wykroczenie lub przestępstwo)
b) naruszanie zasad współżycia społecznego
c) uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki
d) używanie alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, ich prekursorów, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych
e) uprawianie nierządu.
 
Rozdział 1
 
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem
 
§1
 
Szkoła zobowiązuje się do zapewnienia bezpiecznych relacji między małoletnimi a personelem placówki. Cały personel szkoły zobligowany jest do przestrzegania następujących zasad ogólnych:
 
– zakaz jakichkolwiek form nadużyć, wykorzystywania bądź przemocy fizycznej, słownej, emocjonalnej lub seksualnej wobec małoletnich
 
– zachowanie troski, szacunku oraz profesjonalizmu w relacjach z uczniami
 
– zakaz kontaktów z uczniami poza szkołą, za wyjątkiem zaplanowanych przez szkołę aktywności i wyjazdów
 
– natychmiastowe zgłaszanie wszelkich przypadków podejrzenia nadużyć lub krzywdzenia małoletnich przez personel do dyrektora szkoły
 
§2
 
Szkoła weryfikuje zatrudniany personel i monitoruje przestrzeganie standardów ochrony małoletnich:
 
– zatrudniani pracownicy posiadają odpowiednie kwalifikacje, które są weryfikowane podczas procesu rekrutacji i dołączone do akt personalnych
 
– kandydaci na pracowników sprawdzani są w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym i zobowiązani są przedstawić zaświadczenie o niekaralności
 
– podczas aplikacji kandydaci wykazują poprzednie miejsca zatrudnienia umożliwiając dyrektorowi dodatkową weryfikację
 
Rozdział 2
 
Zasady i procedura postępowania
w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika
 
§3
 
W przypadku informacji o niewłaściwym zachowaniu członka personelu:
 
– osoba, która otrzymała informację o niewłaściwym zachowaniu członka personelu sporządza notatkę służbową (załącznik 1) i zgłasza problem dyrektorowi szkoły
 
– dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem i ustalony zostaje plan poprawy zachowania, mający na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań i określający konsekwencje w przypadku niezrealizowania postanowień planu
 
– dyrektor kontaktuje się z rodzicami ucznia i informuje o podjętych działaniach w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa.
 
§4
 
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę ucznia:
 
– osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym dyrektora i sporządza notatkę służbową (załącznik 1)
 
-dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem podejrzanym o popełnienie przestępstwa w celu zdobycia informacji i informuje o obowiązku zawiadomienia policji lub prokuratury (załącznik 3)
 
– rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia: plan pomocy dziecku (załącznik 2)
 
§5
 
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu przez pracownika:
 
– osoba która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym dyrektora przekazując notatkę służbową (załącznik 1)
 
– dyrektor składa do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę dziecka (załącznik 3) i wykonuje inne niezbędne czynności aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
 
§6
 
W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone:
 
– należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie)
 
– poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia notatkę służbową (załącznik 1) i informuje dyrektora szkoły o podjętym działaniu.
 
§7
 
W przypadku gdy pracownik jest świadkiem przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka przez innego pracownika:
 
– zobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym dyrektora i przekazać notatkę służbową (załącznik 1)
 
– dyrektor informuje pracownika podejrzewanego o krzywdzenie o posiadanej relacji ze zdarzenia i obowiązku złożenia zawiadomienia na policję lub do prokuratury
 
– dyrektor zgłasza zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę dziecka (załącznik 3) na policję lub do prokuratury
 
– pokrzywdzonemu dziecku zostaje udzielone niezbędna pomoc.
 
– rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia: plan pomocy dziecku (załącznik 2).
 
§8
 
W przypadku gdy to uczeń jest świadkiem przestępstwa popełnionego przez pracownika na szkodę dziecka, niezwłocznie zobowiązany jest do poinformowania
o tym innego pracownika szkoły. Dalej toczy się postępowanie jak §7.
 
§9
 
W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest karta interwencji (załącznik 4). Kartę interwencji zakłada i prowadzi dyrektor. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji szkolnej.
 
Rozdział 3
 
Zasady i procedury postępowania
w przypadku krzywdzenia dziecka przez osobę ze środowiska rodzinnego
 
§10
 
Do budynku szkoły mają wstęp jedynie uczniowie. Rodzice/opiekunowie nie przebywają na terenie szkoły podczas zajęć lekcyjnych. Eliminuje to ryzyko kontaktu uczniów z osobami nieupoważnionymi.
 
§11
 
Każdy pracownik, który otrzymał informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez jakąkolwiek osobę dorosłą, nie będącą pracownikiem, jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o podejrzeniu dyrektora oraz sporządzić notatkę służbową (załącznik 1) zawierającą opis zaobserwowanych symptomów.
 
W przypadku zagrożenia dobra dziecka dyrektor podejmuje rozmowę z rodzicem niekrzywdzącym i sporządza notatkę służbową (załącznik 1)
 
– informuje o zachowaniach czy też wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia
 
– ustala działania eliminujące nieodpowiednie zachowania: plan pomocy dziecku (załącznik 2)
 
– informuje o ewentualnym ustawowym obowiązku podjęcia interwencji prawnej. W przypadku braku poprawy zgłasza sprawę do sądu rodzinnego (załącznik 5)
 
– w sytuacji, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa dyrektor jest zobowiązany niezwłocznie zgłosić zawiadomienie na policję lub do prokuratury (załącznik 3)
 
§12
 
W przypadku zgłoszenia przez dziecko pracownikowi, że zostały zastosowane wobec niego zachowania przemocowe ze strony dorosłych w środowisku rodzinnym, osoba, która otrzymała informację na ten temat:
 
– przeprowadza rozmowę z dzieckiem w celu wyjaśnienia sytuacji, informuje o sprawie dyrektora i sporządza notatkę służbową (załącznik 1)
 
– dyrektor rozmawia z rodzicami dziecka i podejmuje działania wyjaśniające
 
– w przypadku, gdy są podejrzenia, że dziecko nie jest bezpieczne w rodzinie zawiadamiana jest policja/prokuratura(załącznik 3) lub sąd rodzinny (załącznik 5)
 
§13
 
W sytuacji gdy zachodzi podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, w szczególności z użyciem przemocy domowej:
 
– dyrektor lub wskazany przez niego pracownik informuje rodziców o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd).
 
– dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji (załącznik 3)
 
§14
 
W przypadku podejrzenie popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu, w tym z użyciem przemocy domowej:
 
– osoba która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym dyrektora a następnie dyrektor składa niezwłocznie do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (załącznik 3)
 
§15
 
W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia notatkę służbową (załącznik 1).
 
§16
 
W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest karta interwencji (załącznik nr 4). Kartę interwencji zakłada i prowadzi dyrektor. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji szkolnej.
 
Rozdział 4
 
Procedury postępowania
w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników
 
§18
 
W przypadku krzywdzenia ucznia przez inne dziecko na terenie szkoły pracownik będący świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:
 
– zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia
 
– rozdzielić strony konfliktu
 
– jeśli istnieje potrzeba udzielić pierwszej pomocy. W przypadku poważniejszych obrażeń, pracownik wzywa pogotowie ratunkowe
 
– pracownik będący świadkiem zajścia sporządza notatkę służbową (załącznik 1) i powiadamia dyrektora szkoły.
 
– dyrektor powiadamia rodziców poszkodowanego ucznia oraz sprawcy oraz opracowuje działania naprawcze i plan wsparcia (załącznik 2).
 
Jeżeli ofiara przemocy doznała dotkliwych obrażeń cielesnych, wymagających interwencji medycznej, dyrektor zawiadamia o zdarzeniu policję i/lub sąd rodzinny (załącznik 5).
 
§19
 
W przypadku podejrzenie popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu przez nieletniego osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym dyrektora a następnie dyrektor niezwłocznie składa do sądu rodzinnego zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez nieletniego (załącznik 6)
 
§20
 
W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia notatkę służbową (załącznik 1).
 
§21
 
W przypadku gdy uczeń zgłasza pracownikowi, że jest nękany przez kolegę/koleżankę i powtarzają się wobec niego zachowania agresywne, pracownik:
 
-zawiadamia o sprawie dyrektora przekazując notatkę służbową (załącznik 1)
 
-dyrektor przeprowadza rozmowę z obojgiem uczniów w celu wyjaśnienie sprawy. W razie potrzeby rozmawia również ze świadkami zdarzeń
 
– dyrektor informuje o sprawie rodziców dziecka krzywdzącego, a rodziców ucznia krzywdzonego o podjętych działaniach. Dalej postępowanie toczy się tak jak w § 18.
 
§21
 
W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest karta interwencji (załącznik 4). Kartę interwencji zakłada i prowadzi dyrektor. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji szkolnej.
 
 Rozdział 5
 
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
 
§22
 
Osobą odpowiedzialną za monitoring i aktualizację polityki jest dyrektor:
 
– ocenia politykę w celu zapewnienia jej dostosowania do aktualnych potrzeb placówki oraz zgodności z obowiązującymi przepisami
 
– przyjmuje od uczniów, rodziców i pracowników głoszenia o poprawkach do polityki
 
– wprowadza do polityki niezbędne zmiany
 
– co najmniej raz na dwa lata dokonuje aktualizacji polityki celem dostosowania jej do potrzeb szkoły
 
 
 
Rozdział 6
 
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej do przygotowanie personelu
 
§23
 
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest dyrektor:
 
– szkoli personel w zakresie stosowania i przestrzegania polityki ochrony małoletnich,
 
– dokumentuje przeprowadzone szkolenia i odbiera od pracowników oświadczenia o zapoznaniu się z polityką i zobowiązaniu do jej stosowania
 
– przyjmuje od personelu uwagi dotyczące obowiązujących standardów
 
– monitoruje stosowanie polityki w praktyce i ocenia skuteczność wdrażanych standardów
 
Rozdział 7
 
Zasady i sposoby udostępniania rodzicom/opiekunom oraz małoletnim obowiązujących standardów
 
§24
 
Szkoła umożliwia zapoznanie się z polityką uczniom i rodzicom poprzez zamieszczenie jej na stronie internetowej szkoły. W budynku szkoły na tablicy ogłoszeń wywieszona jest skrócona wersja polityki w formie przystępnej dla małoletnich oraz lista kontaktów do instytucji pomocowych i interwencyjnych.
 
§25
 
Podczas procesu rekrutacji pełnoletni kandydaci oraz rodzice/opiekunowie małoletnich kandydatów mają obowiązek zapoznania się ze standardami obowiązującej polityki. Akceptacja zasad i zobowiązanie się do ich przestrzegania jest warunkiem udziału w kursie.
 
Rozdział 8
 
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach i udzielenie wsparcia
 
§26
 
W przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego personel szkoły jest zobowiązany do podjęcia natychmiastowych działań. Procedura interwencji obejmuje:
 
– Zapewnienie bezpieczeństwa małoletniemu i zachowanie spokoju i empatii wobec niego
 
– W sytuacji zagrażającej życiu natychmiastowe powiadomienie pogotowia
 
– Dokładne dokumentowanie wszelkich obserwacji i informacji dotyczących sytuacji: notatka służbowa (załącznik 1)
 
– Natychmiastowe powiadomienie dyrektora o zaistniałym zdarzeniu, który w razie konieczności powiadomi odpowiednie instytucje, takie jak policja, prokuratura czy sąd opiekuńczy (załącznik 3 lub 5)
 
– Zapewnienie wsparcia emocjonalnego.
 
Rozdział 9
 
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania zgłoszeń
 
§27
 
Wszelkie ujawnione lub zgłoszone incydenty lub zdarzenia zagrażające dobru małoletniego są dokumentowane zgodnie z ustalonymi procedurami:
 
– pracownik podejrzewający lub będący świadkiem krzywdzenia sporządza notatkę służbową (załącznik 1), którą przekazuje dyrektorowi
 
– dyrektor w uzasadnionych przypadkach opracowuje plan pomocy małoletniemu (załącznik 2)
 
– w przypadku kontaktu z policją, prokuraturą lub sądem rodzinnym dyrektor sporządza zawiadomienie o zaistniałym powiadomieniu (załączniki 3/5) oraz wypełnia kartę interwencji (załącznik 4)
 
28
Dokumentacja jest przechowywana w bezpiecznym miejscu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa o ochronie danych osobowych oraz wymogami dotyczącymi archiwizacji dokumentów szkolnych.
 
Rozdział 10
 
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi
 
§29
 
Każde zachowanie, które narusza granice osobiste, godność lub bezpieczeństwo małoletniego jest uznane za niedozwolone. Niedozwolone są:
 
– przemoc fizyczna: uderzanie, popychanie, szczypanie, czy inne formy fizycznego krzywdzenia
 
– przemoc werbalna: obraźliwe słowa, groźby, drwiny, poniżanie, czy rozpowszechnianie plotek
 
– przemoc psychiczna: manipulacja, izolacja od rówieśników, zastraszanie
 
– przemoc seksualna: niepożądane zachowania o charakterze seksualnym, w tym dotykanie, komentarze, czy wymuszanie aktywności seksualnych
 
– cyberprzemoc: przemoc dokonywana za pośrednictwem Internetu lub telefonów komórkowych, takie jak hejt, stalking, rozpowszechnianie intymnych zdjęć bez zgody.
 
§30
 
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników określa Rozdział 4 niniejszej polityki.
 
Rozdział 11
 
Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
 
§31
 
Szkolne urządzenia elektroniczne z dostępem do Internetu wykorzystywane są jedynie podczas zajęć lekcyjnych i pod kontrolą nauczyciela:
 
– szkoła korzysta z licencjonowanego oprogramowania dydaktycznego dedykowanego realizowanym podręcznikom
 
– szkoła korzysta z elektronicznego dziennika i systemu płatności elektronicznych, będących komponentem licencjonowanej platformy do zarządzania szkołą
 
– uczniowie sporadycznie korzystają z własnych telefonów podczas lekcji, wyłącznie w trakcie zadań monitorowanych przez nauczyciela
 
– szkolne Wi-Fi jest zabezpieczone hasłem nieudostępnianym uczniom
 
– treści publikowane w szkolnych mediach społecznościowych są monitorowane przez dyrektora szkoły
 
– osoby uczestniczące w lekcjach online korzystają z licencjonowanej platformy, uniemożliwiającej przyłączenie się osobom nieupoważnionym
 
– osoby uczestniczące w lekcjach online są informowane o obowiązujących zasadach bezpiecznej lekcji przed rozpoczęciem kursu
 
Rozdział 12
 
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci oraz ochrona wizerunku
 
§32
 
W szkole procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w internecie obejmują szereg działań, mających na celu zapewnienie bezpiecznego środowiska online:
 
– korzystanie z sieci wyłącznie w celu edukacyjnym i pod kontrolą nauczyciela
 
– korzystanie z bezpiecznych wyszukiwarek
 
– regularne przeglądy ustawień bezpieczeństwa
 
– kontrola i aktualizacja ustawień bezpieczeństwa na urządzeniach, aby zapewnić najwyższy poziom ochrony
 
– organizowanie projektów i zajęć tematycznych dotyczących zagrożeń w sieci
 
§33
 
Wizerunek ucznia jest chroniony w szkole poprzez następujące standardy:
 
– zdjęcia i nagrania uczniów wykonywane są na podstawie wyrażonej przez rodziców/opiekunów zgody
 
– zdjęcia i nagrania uczniów dotyczą jedynie udziału w lekcji oraz aktywnościach organizowanych lub zaleconych przez szkołę
 
– zdjęcia i nagrania uczniów wykonywane są jedynie na szkolnym sprzęcie przez upoważnioną osobę
 
– uczniowie na zdjęciach i nagraniach nie są pokazywani w negatywny ani poniżający sposób
 
– publikacja zdjęć i nagrań w mediach społecznościowych szkoły następuje jedynie w celu promocji działań dydaktycznych szkoły
 
Rozdział 13
 
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
 
§33
 
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia obejmują kilka kluczowych kroków, które mają zapewnić skuteczną pomoc i ochronę dla ofiar:
 
– rozpoznanie przez personel sygnałów wskazujących na możliwość krzywdzenia dziecka, co może obejmować zmiany w zachowaniu, niechęć do określonych osób lub miejsc, a także fizyczne ślady przemocy
 
– weryfikację tych sygnałów przez personel poprzez zbieranie dodatkowych informacji, które mogą potwierdzić początkowe obawy. To może wymagać rozmów
z dzieckiem, jego rodziną, a także innymi osobami z otoczenia dziecka, takimi jak nauczyciele czy przyjaciele
 
– po potwierdzeniu sygnałów krzywdzenia, dyrektor opracowuje plan wsparcia (załącznik 2), który może zawierać zalecenie pomocy psychologicznej dla poszkodowanego, a także sprawcy, jeśli jest taka potrzeba
 
– w sytuacji, gdy sprawca nie stosuje się do ustaleń lub jeśli małoletni jest nadal krzywdzony, podejmowane są odpowiednie działania prawne, w tym informowanie rodziców lub opiekunów prawnych poszkodowanego o możliwości zawiadomienia policji, prokuratury lub sądu rodzinnego (załącznik 3/5)